Efectele COVID-19 asupra inimii, chiar după recuperare

Sep 28, 2020 | Insuficiență cardiacă | 0 comments

Un număr în creștere de studii sugerează faptul că inima supraviețuitorilor COVID-19 suferă anumite afecțiuni, chiar dacă pacienții nu au boli cardiace și nici nu au fost atât de bolnavi, încât să fie spitalizați. Această ipoteză suscită îngrijorare cu privire la potențiala creștere a riscului de insuficiență cardiacă.

Complicațiile dezvoltate în urma infectării cu SARS-COV-2 precum miocardita, ar putea crește riscul de insuficiență cardiacă. Același risc crescut îl prezintă și pacienții care au boli cardiace, dar nu se mai duc la medic de tema infectării cu noul coronavirus.

Afecțiuni cardiace depistate la persoane infectate cu noul coronavirus

Un studiu al JAMA Cardiology s-a concentrat pe analiza autopsiilor a 39 de persoane infectate cu  SARS-COV-2. Rezultatul a arătat că există infecții ale inimilor pacienților decedați, deși aceștia nu fuseseră diagnosticați cu afecțiuni cardiovasculare pe perioada bolii.

JAMA Cardiology a realizat și un alt studiu în care a efectuat scanări RMN cardiovasculare ale unui grup de 100 de pacienți vindecați recent de COVID-19. Au fost obținute caracteristici demografice, markeri de sânge cardiac și scanări RMN cardiovasculare. Comparația s-a făcut cu un prim grup de control sănătos, de vârstă similară și același sex și cu un al doilea grup cu factori de risc similari.

La 78% dintre pacienți au fost observate afecțiuni cardiace, iar la 60% inflamații miocardiale, care nu aveau legătură nici cu starea de sănătate anterioară, nici nu evoluția COVID-19 și severitatea bolii.  În același timp au fost detectate niveluri crescute de troponină, un indicator al afecțiunilor cardiace, deși funcția cardiacă părea să fie păstrată. Majoritatea pacienților incluși în studiu nu au fost spitalizați.

Cu toate aceste rezultate, este încă neclar dacă investigațiile pentru detectarea afecțiunilor cardiovasculare trebuie să devină parte din rutina terapiei de recuperare după COVID-19.

Autorii studiului recomandă celor care se recuperează după infecţia cu coronavirus să fie atenți la următoarele simptome și să le raporteze medicului/cardiologului: dificultate crescută de a respira, durere în piept, umflarea gleznelor, bătăi neregulate ale inimii sau palpitații, incapacitatea de a sta întins fără a respira greu, trezirea în timpul nopții din cauza dificultăților de respirație, senzația de amețeală.

Și în cazul altor virusuri au loc inflamații ale inimii, iar unii pacienți se recuperează spontan. Alții pot fi tratați medicamentos. Problema cu SARS-COV-2 este că nu se știe frecvența apariției inflamațiilor și dacă diferă de cea a altor virusuri care afectează inima.

June 2021

Events for 1st June