Ce semnale mai puțin cunoscute ne dau bolile de inimă

Nov 23, 2020 | Insuficiență cardiacă, Prevenţie, Ştiri | 0 comments

Mulți oameni asociază bolile de inimă cu simptome evidente, cum ar fi durerea toracică. Dar există unele conexiuni nu atât de evidente, cum ar fi picioarele umflate sau sângerarea gingiilor, care ar trebui să conducă, de asemenea, la o verificare a stării de sănătate a inimii dumneavoastră.

Clasicele avertismente pentru un atac de cord sunt familiare tuturor celor care au urmărit drame medicale la televizor. Pacientul, de obicei un bărbat mai în vârstă, începe să respire șuierător și să gâfâie. Apoi își strânge pieptul, se clatină și în final se prăbușește. În viața reală, semnele și simptomele bolilor de inimă sunt mult mai variate și mai subtile.

Semne versus simptome ale bolilor de inimă

Simptomele bolilor de inimă reprezintă ceva ce simțiți sau experimentați, în timp ce medicul dumneavoastră poate vedea sau recunoaște semne specifice ale bolilor de inimă. Simptomele evidente ale bolilor de inimă includ dificultăți de respirație și dureri în piept. Dar medicul dumneavoastră va căuta și semne comune ale bolilor de inimă în timpul unei examinări sau într-un interviu cu pacientul.

Cunoașterea semnelor bolilor de inimă este importantă, deoarece este posibil să le aveți înainte de a avea oricare dintre simptomele comune ale bolii de inimă. Anunțarea medicului dumneavoastră despre aceste semne de avertizare vă poate ajuta să obțineți un tratament timpuriu pentru bolile de inimă.

„Semnele precum umflarea gleznelor sau creșterea în greutate nu înseamnă neapărat că aveți boli de inimă, dar luate împreună cu alte simptome de boli cardiovasculare, studii de laborator și istoric familial reprezintă o parte importantă a diagnosticării bolilor de inimă sau a insuficienței cardiace”, spune Carl E. Orringer, MD, profesor asociat de medicină și director al programelor de Medicină Preventivă Cardiovasculară și Afereză LDL al Școlii de Medicină Miller de la Universitatea din Miami.

Umflarea tălpilor și a gleznelor

Retenția de lichid în tălpi și glezne este cunoscută sub numele de edem periferic. Edemul poate apărea ca „urme de șosete” pe picioare și glezne la sfârșitul zilei, mai ales dacă purtați șosete strânse sau ciorapi. Edemul periferic ușor este frecvent. Medicul dumneavoastră poate verifica acest semn prin apăsarea unui deget pe gleznă sau osul tibiei pentru a vedea dacă rămăne în urmă o adâncitură. Aceasta se numește ”edem” și poate indica insuficiență cardiacă congestivă.

Edemul poate fi un semn al insuficienței cardiace, deoarece atunci când inima nu pompează bine, lichidul din vasele de sânge tinde să se scurgă în țesuturile din jur. Picioarele și gleznele sunt zone comune pentru edem din cauza efectelor gravitației.

„Edemul periferic poate fi cauzat de o serie de probleme”, spune dr. Orringer. „Concluzia este că majoritatea persoanelor cu edem periferic nu au boli de inimă, dar ar putea fi un semn important dacă există alte semne și simptome ale insuficienței cardiace.”

Modelul de chelie masculină

„Dacă ați urmărit oricare dintre nunțile regale, s-ar putea să fi observat că prințul William chelește în vârful capului. Acest tip de chelie a coroanei capului la bărbați tineri poate fi un semn al unui risc crescut de boli de inimă”, spune Orringer.

Mai multe studii de amploare au confirmat legătura dintre chelie și bolile de inimă. În comparație cu bărbații fără semne de calviție la podoaba capilară, bărbații cu urme de pierdere a părului au un risc crescut de boli de inimă de aproximativ 23%. Bărbații cu calviție completă în partea de sus a capului au un risc crescut de 36%.

Combinația dintre căderea părului, tensiunea arterială crescută și colesterolul ridicat crește riscul și mai mult. Această legătură se poate datora unei cantități prea mari de hormon masculin testosteron, care interferează cu creșterea părului de pe cap și provoacă întărirea arterelor. Asta nu înseamnă că sunteți condamnat la boli de inimă dacă sunteți chel, dar sugerează că ar merita să vă examinați mai atent pentru alte semne și simptome ale bolilor de inimă.

Umflături galbene pe piele

Xantomele sunt depozite de grăsime care se acumulează sub piele. Acestea pot apărea ca niște umflături galbene mici sau ca plăci plate și largi pe coate, genunchi, mâini, picioare sau fese. Un tip de xanthoma apare pe pleoape. Aceste depozite de grăsime galbenă pot fi semne ale bolilor de inimă, deoarece pot indica niveluri ridicate de grăsimi în sânge.

“Xantomele pot fi semnul unui tip rar, moștenit de tulburare a sângelui în care se acumulează niveluri ridicate de trigliceride în sânge. Xantomele pot fi, de asemenea, un semn al creșterii colesterolului și pot dispărea odată ce nivelul colesterolului este sub control”, spune Orringer.

Infecție gingivală

Gingiile umflate, dureroase sau care sângerează sunt de obicei un semn de igienă orală precară, dar pot fi, de asemenea, un semn important al bolilor de inimă. „Asocierea dintre boala gingiilor și bolile de inimă este un semn clar”, spune Orringer. “Există o mulțime de cercetări disponibile acum care susțin această conexiune.”

Boala gingiilor și bolile de inimă pot fi legate, deoarece ambele sunt semne de circulație deficitară sau pot exista bacterii comune care sunt implicate atât în ​​boala gingiilor, cât și în acumularea de plăci în interiorul arterelor coronare. Legătura poate avea, de asemenea, ceva de-a face cu răspunsul corpului la inflamația prelungită. În orice caz, îngrijirea mai bună a dinților și a gingiilor poate fi o modalitate bună de a reduce riscul de boli de inimă.

Stres emoțional

Slăbirea mușchiului inimii însoțită de stres emoțional extrem, durere sau pierdere, în special la femei, se numește cardiomiopatie takotsubo sau sindromul inimii frânte. Când se întâmplă acest lucru, creșterea hormonilor de stres, în special adrenalina, declanșează dureri cardiace care se aseamănă foarte mult ca un atac de cord, adesea cu palpitații cardiace, dificultăți de respirație și înroșire. Dar, spre deosebire de un atac de cord real, arterele nu sunt blocate. Această afecțiune potențial gravă și adesea trecută cu vederea este mai frecventă la femei decât la bărbați; de fapt, bărbații reprezintă doar 10% din cazurile diagnosticate.

Semne de insuficiență cardiacă

Insuficiența cardiacă înseamnă că inima nu funcționează așa cum ar trebui. Nu înseamnă că inima a eșuat. Un alt termen pentru insuficiența cardiacă este insuficiența cardiacă congestivă sau CHF. Insuficiența cardiacă se agravează treptat în timp. Unele semne de avertizare timpurie pot include:

• Creșterea în greutate – dacă inima începe să eșueze și lichidul începe să se acumuleze în țesuturi, provocând edem, s-ar putea să observați o creștere bruscă în greutate;
  • Urinarea frecventă – insuficiența cardiacă poate determina scăderea fluxului sanguin către rinichi, ceea ce vă determină să rețineți mai multe lichide. Unul dintre semnele acestui lichid poate fi urinarea frecventă;
  • Cataracta – deși nu se cunoaște cauza exactă a relației dintre cataractă și bolile de inimă, studiile arată că persoanele care au cataractă prezintă un risc mai mare de boli de inimă, hipertensiune arterială și colesterol ridicat. „Această legătură este probabil mai mult o asociere decât un semn al bolilor de inimă”, spune Orringer;
  • Tusea nocturnă – „Unul dintre semnele insuficienței cardiace poate fi acumularea de lichid în piept și inimă atunci când stai întins pe timp de noapte. Acest lichid crescut poate provoca tusea nocturnă”, explică Orringer.

Amintiți-vă că toate aceste semne ale bolilor de inimă pot avea multe cauze diferite. Acestea nu indică neapărat că aveți sau veți suferi de boli de inimă. Dar, combinate cu alte semne și simptome ale bolilor de inimă, testele de sânge și istoricul familial, acestea oferă medicului dumneavoastră cea mai bună șansă de a găsi bolile de inimă devreme și de a vă menține o stare bună de sănătate.

Sursă articol: www.everydayhealth.com